Vooruitlopend op publicatie in Gut (International Journal of Gastroenterology and Hepatology) werden onlangs onderzoeksresultaten bekend gemaakt waaruit blijkt dat het gebruik van grote hoeveelheden linolzuur in een derde van de gevallen in verband wordt gebracht met colitis ulcerosa. Linolzuur komt veel voor in voedingsmiddelen, zoals rood vlees, verschillende bakoliën en sommige soorten margarine. Onderzoekers onderzochten voedseldagboeken van meer dan 200.000 mensen. De deelnemers, in de leeftijd tussen de 30 en 74 jaar, waren afkomstig uit het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Italië, Zweden en Denemarken. In het onderzoek European Prospective Investigation into Cancer (EPIC), werden de deelnemers vergeleken met vier vergelijkingsgroepen met mensen zonder colitis ulcerosa. De ontwikkeling van hun aandoening werd gemonitord. In totaal 126 mensen ontwikkelden in een gemiddelde periode van vier jaar colitis ulcerosa. De gemiddelde leeftijd ten tijde van de diagnose was zestig. Ongeveer de helft van het aantal gevallen was bij vrouwen (47 procent). De onderzoekers lieten alle factoren de revue passeren die mogelijk van invloed konden zijn op de resultaten, zoals roken, leeftijd, energie-inname en het gebruik van aspirine. De deelnemers bij wie linolzuur het meeste voorkwam in hun dieet, hadden een 2,5 maal zo grote kans om colitis te ontwikkelen ten opzichte van diegene die het minste linolzuur gebruikten. De schrijvers wijzen erop dat als er inderdaad een causaal verband is, in ongeveer een derde van gevallen (30 procent) colitis ulcerosa het gevolg kan zijn van het binnenkrijgen van grote hoeveelheden linolzuur. Als het lichaam het opneemt, wordt linolzuur omgezet in arachidonzuur, dat een component is van de celmembranen van de dikke darm. Arachidonzuur kan vervolgens omgezet worden in verschillende schadelijke stoffen die een opvlamming kunnen veroorzaken. Hoge waarden van deze stoffen zijn teruggevonden in darmweefsel van colitis-patiënten.
Vette vis wel goed Ten slotte, stelde het onderzoek vast dat de hoogste inname van omega 3 vetzuren, ook bekend als docosahexaeenzuur (DHA), de kans op het ontwikkelen van colitis ulcerosa met 70 procent deed afnemen. Omega 3 vetzuur komt voor in vette vissen zoals zalm, makreel en haring.
|