Pit & Fit

In 2022 gaan we samen aan de slag met een gezonde leefstijl met de campagne Pit & Fit. Want wie gezond leeft, zit lekkerder in z’n vel, is weerbaarder en heeft meer energie. Om je hiermee te helpen kunnen Crohn & Colitis NL-leden de gratis minicursus ‘Veerkracht en energie bij IBD’ volgen.

De minicursus is een 6-weken programma waarbij deelnemers via een wekelijkse e-mail tips en tricks ontvangen en exclusieve toegang krijgen tot Pit & Fit online workshops. Kortom, meer kennis en inzicht over een gezonde leefstijl met IBD. Je kunt je nu aanmelden voor de minicursus die start op 22 augustus 2022. Heb jij je al aangemeld? 

 

Gezonde leefstijl

Waarom organiseert Crohn & Colitis NL deze campagne? Als je IBD hebt, krijg je meestal medicijnen om jouw symptomen onder controle te krijgen. Veel mensen hebben baat bij medicijnen. Daarnaast is er steeds meer aandacht voor gezonde leefstijl en de gunstige invloed daarvan op IBD. Veel IBD’ers zijn op zoek naar praktische tips over een gezonde leefstijl: voeding, bewegen en ontspanning. We hopen je met Pit & Fit op weg te helpen om met kleine en soms grotere aanpassingen je leefstijl te kunnen verbeteren.

Shannen en Danny hebben de eerste minicursus gevolgd in maart-april 2022.

Meld je aan voor het najaar 2022

Pit & Fit minicursus ‘Veerkracht en energie bij IBD’

De minicursus is volledig online en behandelt elke week (gedurende 6 weken) een ander thema.
Week 1: Wat is gezonde leefstijl?
Week 2: Voeding
Week 3: Bewegen
Week 4: Balans en ontspanning
Week 5: Volhouden
Week 6: Terug- en vooruitblik

  • Je krijgt vanaf maandag 22 augustus 2022 elke maandag een e-mail met informatie over het thema van die week, de beste tips en tricks en toegang tot Pit & Fit online workshops.
  • Je bepaalt zelf welke tips je opvolgt, en in welk tempo. Jij bepaalt dus hoeveel tijd je aan de minicursus besteedt.
  • In weken 2, 3, 4, en 5 kun je een online workshop volgen over het thema van die week. Deze online workshops zijn op woensdagavond 31 augustus van 19.00-20.30 uur en op 7, 14 en 21 september van 19.30-20.30 uur.
  • De online workshops zijn interactief en je kunt via de chat vragen stellen.
  • De online workshops worden opgenomen en zijn achteraf terug te kijken.
  • Iedereen die lid is van Crohn & Colitis NL kan meedoen. Het maakt niet uit of je voor het eerst meedoet of voor de tweede keer. De online workshops hebben een iets andere inhoud dan de eerste cyclus. De workshop over voeding is meer gericht op gezonde voeding en IBD.
    De e-mails die je elke maandag krijgt, zijn grotendeels hetzelfde als in het voorjaar. Dat kan handig zijn als je voor de tweede keer meedoet en je alle informatie en tips en tricks nog een keer doorleest. Vaak pak je een tweede keer weer andere dingen eruit dan een eerste keer.
  • Er is deze keer geen limiet aan het aantal deelnemers.

De online workshops, exclusief voor deelnemers

Week 2 – 31 augustus: Voeding met onder andere MDL-arts Jeroen Maljaars van het LUMC en een IBD-diëtiste.
Week 3 – 7 september: Bewegen: online workshop Bewegen met IBD met personal trainer Wieteke van den Boogert
Week 4 – 14 september: Balans en ontspanning: online workshop yoga en ademhaling met yogadocente Bethinda Fang
Week 5 – 21 september: Hoe ga ik de gezonde leefstijl voortzetten: online workshop met IBD-coach Elda Dorren

Pit & Fit besloten Facebookgroep

In het voorjaar hebben we een Pit & Fit besloten Facebookgroep gemaakt, waarin je in contact kunt komen met andere deelnemers en ervaringen kunt uitwisselen of elkaar aanmoedigen om vol te houden.
We willen iedereen die deelneemt aan de minicursus aanmoedigen om lid te worden van deze groep. Je vindt hier de belangrijkste leerpunten, tips, tricks, filmpjes en recepten en kunt ook zelf jouw lekkerste recept of tips delen. Hiermee ontstaat een echte Pit & Fit community, waar je gedurende de minicursus en daarna op kunt terugvallen. Meld je aan voor de besloten Facebookgroep.

Recepten

Oosterse kipfilet of tempeh met witlofsalade

Deze heerlijke zomerse salade van Voeding Leeft is er in twee varianten, met kipfilet of met tempeh.
Ook proberen? Met dit recept tover je dit gerecht in een halfuur op tafel.

 

 

 

Recept – Volle yoghurt met rood fruit en zelfgemaakt granola

Lekker en gezond je dag beginnen! Dat kan met het onderstaande ontbijtrecept van Voeding Leeft.

Tijdens de minicursus gaan we in week 2 koken met Voeding Leeft. Je krijgt drie lekkere recepten om mee aan de slag te gaan. En natuurlijk ook tips & tricks voor gezonde voeding. Nu al nieuwsgierig? Je kunt al met één van de recepten van Voeding Leeft aan de slag. Volle yoghurt met (diepvries) rood fruit en zelfgemaakte granola. In de video zie je hoe je het recept stap voor stap bereidt.

 

Bron: Voeding Leeft