Actueel
30-10-2019

Plantaardig en mediterraan dieet goed voor darmflora

Het eten van producten als brood, vis, peulvruchten, groente en fruit heeft een positief effect op je darmflora. Ze beschermen je darmen door bacteriën met ontstekingsremmende eigenschappen beter te laten functioneren. Het tegenovergestelde geldt voor vlees, fastfood en geraffineerde suikers. Dit blijkt uit onderzoek van het Universitair Medisch Centrum Groningen waar ook mensen met de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa aan meededen.

Uitkomsten onderzoek

Volgens de onderzoekers blijkt uit de resultaten dat letten op je voeding een belangrijke rol kan spelen bij de behandeling en beheersing van darmziekten. Een dieet op basis van bijvoorbeeld noten, fruit, groenten en peulvruchten, gecombineerd met matige consumptie van dierlijk voedsel zoals vis, vlees en zuivel is het beste voor je darmecosysteem.​​

Een greep uit de belangrijkste uitkomsten van het onderzoek:

  • Bij een dieet dat rijk is aan brood, peulvruchten, vis en noten, zijn er minder mogelijk schadelijke bacteriën zichtbaar, en minder ontstekingswaarden in de ontlasting, waarvan bekend is dat het niveau toeneemt bij een darmontsteking;
  • Meer vlees, fastfood en geraffineerde suikers eten gaat samen met een vermindering van gunstige bacteriële functies en een toename van ontstekingswaarden;
  • Rode wijn, peulvruchten, groenten, fruit, granen, vis en noten hebben een gunstige werking op een grotere hoeveelheid bacteriën met ontstekingsremmende functies;

Meer lezen.
Bron: www.umcg.nl

Delen op social media:

Ontvang de nieuwsbrief

Maandelijkse nieuwsbrief
Wil jij ook op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen rondom Crohn, colitis of short bowel? Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief.