Actueel
18-07-2022

Voorkom uren in de rij op Schiphol

Ondanks de maatregelen van Schiphol, loop je deze zomer nog altijd de kans om in een lange rij voor security terecht te komen. Maar wat als je IBD hebt en toevallig een slechte dag hebt? Of je hebt een opvlamming? Je wilt niet het risico lopen dat je je plekje in de rij kwijt bent als je naar het toilet moet. Eigenlijk wil je dan helemaal niet in die rij staan.

Regel vooraf assistentie

Als je vooraf assistentie aanvraagt, dan hoef je niet in de rij te staan of achteraan aan te sluiten als je tussendoor naar het toilet moet. Hoe regel je dit?

  • Bel minimaal 48 uur voor jouw vertrekdag met de reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij waarmee je reist. Zij vermelden jouw verzoek bij jouw boeking. Dit is kosteloos. Geef ook aan dat als je een goede dag hebt, je geen gebruik van de assistentie zult maken. Dat zetten ze er vervolgens ook bij.
  • Je kunt dus op de dag van vertrek zelf bepalen of je er gebruik van maakt of niet.
  • Wil je bij aankomst op Schiphol gebruik maken van de mogelijkheid, dan moet je naar de Assistance balie in de vertrekhal. Houd er rekening mee dat je hier een uur extra tijd voor nodig hebt.
  • Ze controleren bij de Assistance balie of jouw verzoek om assistentie bij je boeking staat. Zo niet, dan kun je hoogstwaarschijnlijk geen aanspraak maken op voorrang.
  • Het kan handig zijn om je toilet-/lidmaatschapspas van Crohn & Colitis NL te laten zien, of je ziekenhuispas.

Omdat je vooraf niet weet hoe het op de reisdag zelf gaat, is het verstandig vooraf assistentie aan te vragen. Ook als je er uiteindelijk geen gebruik van maakt.

Meer informatie over assistentie aanvragen.

Goeie reis!

Delen op social media: