Professional

Werk en IBD in de spreekkamer

Hoe besteed je in de spreekkamer aandacht aan werk en psychosociaal welbevinden? Crohn & Colitis NL ontwikkelde handige materialen voor het gesprek in de spreekkamer over werk en IBD.

Gesprekskaarten over werk

Kunnen werken is voor veel mensen met IBD belangrijk. Soms gaat dit wel gepaard met uitdagingen. Als mensen in de spreekkamer vertellen waar zij tegenaanlopen, is het voor veel zorgverleners lastig om het juiste advies te geven. Niet vanwege onwil, maar omdat ze niet altijd weten waar ze patiënten het beste naar toe kunnen verwijzen voor hulp. Daarom ontwikkelde Crohn & Colitis NL gesprekskaarten over werk en IBD, samen met patiënten, verpleegkundig specialisten, MDL-artsen, Centrum Werk Gezondheid.

Screeningsvragen over werk IBD

Waarom aandacht voor werk in de behandeling?

  • Werk is belangrijk voor IBD-patiënten. Naast inkomen en structuur, biedt werk zingeving, sociale contacten en mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling. Patiënten voelen zich meer gehoord en ze ervaren meer begrip als zorgverleners ook naar hun werk vragen. 
  • Als zorgverlener kun je een belangrijke rol spelen rond het werk van je patiënt, zonder daarvoor een deskundige op het gebied van arbeid te zijn of te worden.

Gebruik van deze screeningsvragen

  • De vragen zijn een hulpmiddel om meer inzicht te krijgen in het werk van je patiënt.
  • Vragen naar werk kan op meerdere momenten: bij diagnose of vlak erna, bij inflammatoire klachten en in remissie.
  • Deze kaart bevat een handig ‘Overzicht informatie en advies bij werk en IBD’.

Download de screeningsvragen

In gesprek over werk bij IBD-Gesprekskaart zorgverleners

Waarom in gesprek over werk bij behandeling van IBD?

IBD en de behandeling van IBD kunnen gevolgen hebben voor het werk van je patiënt. Aanpassingen in de behandeling kunnen, waar mogelijk, bijdragen aan werkbehoud bij IBD. Het is belangrijk dat je als zorgverlener met je patiënt bespreekt waar mogelijkheden liggen om de behandeling beter te kunnen laten aansluiten op wat je patiënt wil en nodig heeft rond werk.

Wat kun je als zorgverlener met je patiënt bespreken?

  • Mogelijke gevolgen van de behandeling voor het kunnen werken met IBD. 
  • Mogelijke aanpassingen in de behandeling die beter aansluiten op wat je patiënt wil en nodig heeft rond werk.
  • Behoefte van je patiënt aan informatie en advies bij werk of werkgerelateerde problemen.

Gebruik van deze gesprekskaart

  • Deze kaart is een hulpmiddel om samen met je patiënt het gesprek over werk bij behandeling IBD te voeren. 
  • Je kunt de kaart gebruiken als voorbereiding op het gesprek.
  • Je kunt je patiënt ter voorbereiding wijzen op de patiëntenkaart ‘In gesprek over werk met je zorgverlener IBD’
  • Deze kaart bevat ook een handig ‘Overzicht informatie en advies bij werk en IBD’.

Download de gesprekskaart zorgverleners

Gesprekskaart voor patiënten

Er is ook een gesprekskaart voor patiënten. Deze kunnen ze gebruiken om zich voor te bereiden op het gesprek met zorgverleners over hun behandeling en werk. Bijvoorbeeld:

  • Mogelijke gevolgen van de behandeling voor het kunnen werken met IBD.
  • Mogelijke aanpassingen in de behandeling die beter aansluiten op wat je wilt en nodig hebt rond werk.
  • Hun behoefte aan informatie en advies bij werk of werkgerelateerde problemen.

Download de gesprekskaart patiënten

Andere informatie voor in de spreekkamer

 

Brochure voor patiënten met IBD

 

Brochure downloaden

 

 

 

 

Checklist werknemers

Checklist werkgevers

Checklists met handige tips voor werknemers met IBD en voor werkgevers

 

Checklist werknemers downloaden

 

Checklist voor werkgevers downloaden

 

 

Handige tool voor zorgverleners

De Werk en Wijzer voor zorgverleners, is een handige tool voor in de spreekkamer, ter ondersteuning van patiënten bij werk en inkomen.

 

 

 

 

Delen op social media: