Stappenplan Patiënt aan Zet
Een werkwijze om als zorgverlener optimaal gebruik te maken van het patiëntenperspectief in kwaliteitstrajecten in jouw ziekenhuis.
Een werkwijze om als zorgverlener optimaal gebruik te maken van het patiëntenperspectief in kwaliteitstrajecten in jouw ziekenhuis.
Als het om de zorg voor IBD-patiënten gaat, wil je als ziekenhuis het verschil kunnen maken voor patiënten met de ziekte van Crohn of colitis ulcerosa. Hoe je dat doet? Door rekening te houden met patiënten en te luisteren naar hun ervaringen in jouw ziekenhuis. Dat klinkt heel eenvoudig, maar hoe pak je dit aan? Met het Stappenplan Patiënt aan Zet nemen we je stap voor stap mee in een werkwijze waarmee je samen met jouw collega’s en IBD-patiënten ervoor kunt zorgen dat jouw ziekenhuis straks echt het verschil maakt. En bijkomend voordeel: je voorkomt (duurdere) zorg, door bijvoorbeeld het tijdig inschakelen van psychosociale hulp of het gebruiken van eHealth.
Je kunt vanaf deze pagina het stappenplan en voorbeelddocumenten downloaden, om te gebruiken om de IBD-zorg in jouw ziekenhuis te verbeteren.
MDL-arts Rachel West van het Franciscus Gasthuis & Vlietland, over deelname aan de pilot Patiënt aan Zet:
‘Als team doe je je best om de IBD- zorg zo goed mogelijk te organiseren binnen je ziekenhuis, waarbij je altijd denkt aan het belang van de patiënt. Echter, dat is denken vóór de patiënt. Tijdens de spiegelgesprekken hoor je pas echt welke behoeften patiënten hebben. Dat is soms heel anders dan je als zorgverlener denkt. Dit betekent dat je dingen soms echt anders moet regelen, of dat je je op andere zaken moet richten. Erg leerzaam. Het is vooral heel leuk dat patiënten ook echt meedenken met het IBD-team. Dit helpt niet alleen de patiënt zelf, maar ook medepatiënten.’
Patiënt aan Zet is een pilot, gefinancierd met ZonMw-KIDZ subsidie. In dit project heeft Crohn & Colitis NL in samenwerking met drie ziekenhuizen een kwaliteitstraject voor de IBD-zorg doorlopen, benaderd vanuit de patiënt. Hoe ervaren patiënten de zorg binnen hun ziekenhuis en waar zien zij mogelijkheden voor verbetering? Het traject bestaat uit het uitzetten van een vragenlijst onder IBD patiënten, het houden van één of twee spiegelgesprekken, de implementatie en de borging. De belangrijkste bevindingen, aanbevelingen en instrumenten vanuit deze pilots presenteren we in dit stappenplan.
Geen downloads
Crohn & Colitis NL biedt twee opties om Patiënt aan Zet binnen jouw ziekenhuis in te richten.