Onderzoek

Resultaten 1e en 2e flitspeiling uitgestelde zorg

Deze twee peilingen zijn door Crohn & Colitis NL uitgevoerd in april en juni 2020.

Resultaten 1e peiling april 2020

Uit onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland blijkt dat mensen als gevolg van het coronavirus te maken krijgen met afgezegde of uitgestelde afspraken bij hun ziekenhuis, specialist of verpleegkundige. Crohn & Colitis NL onderzocht of mensen met de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa te maken hebben (gehad) met uitgestelde zorg en welke. En zijn daar zorgen om? 380 mensen vulden de vragenlijst in.

Resultaten

43% van de respondenten heeft te maken met afspraken die zijn afgezegd of uitgesteld vanuit het ziekenhuis en 6% heeft zelf de afspraak niet door laten gaan. Bij bijna de helft gaat het om een afspraak bij de MDL-zorgverlener. Bij een derde werd een afspraak voor een onderzoek afgezegd of uitgesteld en bij een aantal mensen betrof dit een operatie (4%).

De meeste mensen (80%) bij wie de afspraak met de MDL-zorgverlener werd afgezegd kregen een alternatief, zoals een telefonisch consult aangeboden.

Zorgen

Iets minder dan de helft van de respondenten maakt zich een beetje zorgen over het uitstellen van de behandeling of operatie; 8% maakt zich heel veel zorgen. Ongeveer twee derde maakt zich een beetje zorgen over de eigen gezondheid vanwege het corona-virus; 20% maakt zich heel veel zorgen.

Operatie voor stoma is uitgesteld. Het is nu nog geen spoed, maar mijn angst is wel dat het komende tijd spoed zal worden en ik dan onvoorbereid opgenomen en geopereerd moet worden.

De volledige resultaten van het onderzoek.

Je kunt deze webcast bekijken waarin MDL-artsen antwoord geven op de meest gesteld vragen over het corona virus en de gevolgen op jouw leven en zorg. Ook wordt ingegaan op uitgestelde zorg en wordt nadrukkelijk opgeroepen om met je MDL-arts in gesprek te blijven over jouw behandeling en zorg.

Resultaten 2e peiling juni 2020

Van de 139 deelnemers aan onze tweede flitspeiling naar uitgestelde IBD-zorg vanwege de corona-pandemie, ziet een aanzienlijk deel (69%) het niet zitten om in het vervolg met telefonische consulten te werken. Men wil toch liever live met een zorgverlener spreken.

Onzeker

Ook blijkt dat een deel van de mensen zich in deze periode onzeker voelt of last kreeg van hun ziekte of medicatie. Dit komt bijvoorbeeld vanwege het uitstellen van een infuus of omdat iemand net op het punt stond om van medicatie te wisselen.
Volledige resultaten tweede flitspeiling.

Delen op social media: