De meeste mensen zijn tevreden over bellen met hun arts. Het scheelt tijd en ze hoeven niet de deur uit. Vaak gaat het om belafspraken met een arts in een algemeen ziekenhuis (45%) of een huisarts (33%) over een uitslag, een gezondheidsklacht of een controle-afspraak. Iets meer dan de helft van de mensen heeft invloed op het tijdstip wanneer de arts belt, ruim een derde niet. Wie mee kan beslissen over wanneer er wordt gebeld is vaker tevreden dan wie dat niet kan. De ontevredenheid neemt toe naargelang het tijdvak langer is.
Wat kan beter?
Patiëntenfederatie Nederland ziet op basis van dit onderzoek ruimte voor verbetering in het telefonisch contact tussen zorgverlener en zorgvrager en doet de volgende aanbevelingen.
- Geef patiënten inspraak in het afspraakmoment: mensen willen inspraak in het moment van een telefonisch consult, vanwege privacy, privébelangen of werk.
- Geef patiënten een realistisch maar zo kort mogelijk tijdvak: mensen hebben het liefst een zo klein mogelijk tijdvak waarbinnen ze contact krijgen met de zorgverlener. Hoe langer het tijdvak, hoe langer ze beschikbaar moeten zijn, thuis moeten blijven en/of andere activiteiten moeten uitstellen.
- Kom de afspraak na: het is vervelend als mensen niet op het afgesproken moment worden gebeld. Ze staan dan “in de wacht” terwijl het niet duidelijk is wanneer hun andere activiteiten weer verder kunnen gaan. Soms zitten ze ook langer in spanning vanwege een uitslag.
- Laat de eigen arts bellen: patiënten praten het liefst met de eigen arts. Als ze worden gebeld door iemand anders dan verwacht is dat niet erg, mits diegene voldoende op de hoogte is van de persoonlijke situatie en voldoende deskundig is om (vervolg)vragen van de patiënt te beantwoorden.
Meer informatie en alle resultaten van het panelonderzoek
Bron: Patiëntenfederatie Nederland