De studenten hadden voorgaand aan mijn les de theorie over IBD klassikaal bestudeerd en hun vragen aan mij voorbereid. Ze hadden de theorie goed begrepen, want ik kreeg heel veel goede vragen. Zoals: wat dacht je toen je de diagnose kreeg, welke onderzoeken heb je allemaal gehad, heb je beperkingen, hoe is het verloop van jouw ziekte, heb je een stoma?
Ik kon alle vragen van de 16 studenten beantwoorden. De les duurde een uur. En ze bleven geïnteresseerd luisteren en doorvragen. Ik vertelde dat bij iedereen ziekteverloop, leeftijd, behandeling, beperkingen, klachten en medicatie anders is. Geen enkele IBD’er is dus hetzelfde.
Ze vertelden dat ze eigenlijk een oudere patiënt hadden verwacht
Het was heel prettig om te merken dat deze toekomstige verpleegkundigen nu al zeer bewust bezig zijn met hun vak. Ze gaven aan dat ze het fijn vonden een patiënt te zien en mijn ervaringsverhalen te horen. Ze vertelden dat ze eigenlijk een oudere patiënt hadden verwacht. Wellicht een oudere meneer of mevrouw met een stoma. Ik ben blij dat ik met mijn bijdrage een meer divers beeld van ‘de IBD-patiënt’ heb kunnen geven.
Het was leuk en nuttig om de online les te verzorgen. En wie weet zie ik één van de studenten nog eens aan het werk in het ziekenhuis waar ik onder behandeling ben. Dat zou toch grappig zijn!
Mariëlle (36) kreeg in 2005 de diagnose colitis ulcerosa. De afgelopen jaren is zij nauwelijks in remissie geweest. Samen met haar man Arno heeft ze twee dochters Leah (6) en Femme (4). In haar blogs neemt zij jullie mee in haar leven met de ziekte en de daarbij behorende uitdagingen. Binnen de kaders van de colitis is Mariëlle vastberaden er altijd het beste van te maken.
Volg Mariëlle ook via Instagram: @leven.met.colitis.ulcerosa